Prierez dejín Oravskej lesnej železnice
Stručná história Oravskej lesnej železnice na stiahnutie
Vypracovanie projektu stavby
1916Oravský komposesorát nechal vypracovať projekt stavby lesnej železnice, určenej na dopravu vyťaženej drevnej hmoty vo svojich lesných správach Mútne a Zákamenné.
Výstavba trate
1918Bola postavená železničná trať s rozchodom 760 mm. Trať viedla z Lokce do Oravskej Lesnej. Výstavbu lesnej železnice uskutočnila firma Nagy és Radó z Budapešti. Na stavbu železnice boli nasadení talianski vojnoví zajatci. Nová trať nebola prepojená s verejnou železničnou sieťou. Sídlo správy železnice, depo a výhrevne boli postavené v obci Lokca a slúžili až do r. 1931.
Plán prepojenia s lokálnou železnicou
1921Vedenie Oravského komposesorátu nechalo vypracovať projekty na prepojenie Oravskej lesnej železnice k lokálnej železnici. Uvažovalo sa o dvoch variantoch. Jeden viedol cez vrch Príslop do Oravského Podzámku a druhý cez Námestovo do Tvrdošína. Kvôli vysokým nákladom neboli realizované.
Zámer prepojenia s kysuckou železnicou
1924Vznikol zámer spojiť Oravskú lesnú železnicu s obdobnou traťou na Kysuciach.
Prepojenie s kysuckou železnicou
1925Projekt spojenia Oravskej lesnej železnice s kysuckou lesnou železnicou vytvorila firma dipl. Ing. Edmund a Ladislav Gál z Ružomberka. Jeho realizáciou vznikol spojený dopravný systém Kysucká a Oravská lesná železnica
Výstavba stanice Tanečník
1926Oravský komposesorát uskutočnil stavbu spojovacej časti lesnej železnice Beskyd - Chmúra. Trať bola postavená so systémom piatich úvratí, z ktorých boli tri v teréne a ako úvraťové boli riešené aj stanice Chmúra a Sedlo Beskyd. V tom istom roku bola postavená stanica Oravská Lesná Tanečník, kde je dnes areál múzea Oravskej lesnej železnice.
Povolenie na využívanie trate
1928Ministerstvo železníc Československej republiky vydalo oficiálne prevádzkové povolenie na využívanie novopostavenej dráhy.
Zrušenie depa v Lokci
1931Výhrevne a depo v obci Lokca boli zrušené a nové výhrevne a depo boli postavené na stanici v obci Zákamenné, v priestoroch zrušenej parnej píly.
DRUHÁ SVETOVÁ VOJNA
1945Poškodenie dráhy
1944Dráha spojenej Kysuckej a Oravskej lesnej železnice bola počas bojov v SNP poškodená príslušníkmi protifašistického odboja, aby ju nemohli využívať jednotky okupantov.
Zrušenie Oravského komposesorátu
1945Po druhej svetovej vojne bol zrušený Oravský komposesorát. Správu lesného fondu prevzali Československé štátne lesy. Spojená Kysucká a Oravská lesná železnica boli v prevádzke pod správou Lesného závodu Zákamenné.
Kysucká a Oravská lesná železnica ako preprava osôb
1946Nepriaznivý stav dopravy po prechode frontu a oslobodení Slovenska viedol k myšlienke využiť spojenú Kysuckú a Oravskú lesnú železnicu na dopravu pasažierov, ale tento projekt nebol realizovaný.
Vážne poškodenie železnice
1965Lesná železnica bola vážne poškodená v dôsledku živelnej pohromy a následnej povodne.
Ukončenie komerčnej prepravy
1967Štátne lesy prijali rozhodnutie ukončiť komerčnú prevádzku na lesnej železnici, ktorá bola opotrebovaná a technicky zastaraná.
Zrušenie Kysuckej a Oravskej lesnej železnice
1969Kysucká a Oravská lesná železnica boli zrušené, súčasne bolo prijaté riešenie zachovať technicky a historicky najzaujímavejšiu časť (de facto spojovaciu trať s úvraťami) ako technickú pamiatku. Ostatné časti železnice boli po etapách demontované do r. 1972.
Tragické nešťastie
1970Na železnici došlo k tragickému nešťastiu, pri ktorom jeden zamestnanec prišiel o život a traja sa zranili.
Vznik projektu na vybudovanie skanzenu
1971Vznikol projekt vybudovania skanzenu pri lesnej železnici. Tento skanzen v súčasnosti prevádzkuje Kysucké múzeum v Čadci.
Kysucký úsek ako súčasť múzea
1974Kysucké múzeum v Čadci prevzalo do svojej správy zachovanú časť lesnej železnice na Kysuciach. Oravská časť ostala bez jasne určeného správcu.
Záchrana Oravskej lesnej železnice
1986Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava začalo systematické úsilie o záchranu zachovanej časti železnice na Orave.
Oravský úsek ako súčasť múzea
1988Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava prevzalo do svojej správy Oravskú lesnú železnicu a vypracovalo projekt jej revitalizácie.
Národné kultúrne pamiatky
1991Zachovalá časť lesnej železnice na Orave aj na Kysuciach bola vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku.
Dohoda o revitalizácii oboch železníc
1992Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava a Kysucké múzeum v Čadci uzavreli dohodu o revitalizácii Kysuckej a Oravskej lesnej železnice.
Rekonštrukcia Oravskej lesnej železnice
1996Rekonštrukčné práce na trati v Sedle Beskyd a na moste pri stanici Tanečník vykonalo Železničné vojsko Ozbrojených síl Slovenskej republiky.
Zrušenie rekonštrukcie
1997V dôsledku živelnej pohromy a následnej havarijnej situácie na Kysuciach nebol projekt revitalizácie Oravskej lesnej železnice dokončený.
Vypracovanie projektu revitalizácie Oravskej lesnej železnice
2004Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava nechalo vypracovať projekt revitalizácie Oravskej lesnej železnice. Projekt na obnovu trate zhotovila spoločnosť Reming Consult a. s. Bratislava – Ing. Ján Špánik a Ing. Roman Ličko a projektovú dokumentáciu na obnovu objektov spracovala firma INKOPP s.r.o. Žilina.
Získanie prostriedkov na revitalizáciu
2005Prostriedky na realizáciu obnovy železnice sa podarilo získať z projektu Európskej únie pod názvom "Využitie potenciálu hornej Oravy v oblasti cestovného ruchu revitalizáciou Lesnej úzkorozchodnej železnice Orava – Kysuce", spájajúcej oravský a severopovažský región.
Ukončenie revitalizácie
2007Práce na revitalizácii Oravskej lesnej železnice, ktoré prebehli v r. 2005 - 2007, realizovala firma KOTEZA s. r. o. Vrútky.
Oravská lesná železnica sprístupnená verejnosti
2008Oravská lesná železnica bola sprístupnená verejnosti. Koľajové vozidlá premávajú na trase Stanica Oravská Lesná - Tanečník - Sedlo Beskyd a späť. Súčasne bola otvorená expozícia História a súčasnosť Oravskej lesnej železnice, umiestnená v Budove pre lesných robotníkov. Budova sa nachádza v areáli Stanice Oravská Lesná - Tanečník.
Parná lokomotíva Gontkulák sa vrátila na trať
2011Na trati Oravskej lesnej železnice začala premávať parná lokomotíva ČKD 1441/1928, známa ako Gontkulák.
Výstavba Goralskej drevenice
2012V areáli stanice Sedlo Beskyd bola umiestnená drevenica s etnografickou expozíciou, zameranou na život Goralov. Realizácia tohto diela bola uskutočnená v rámci projektu Európskej únie "Gorali včera a dnes".
Nová expozícia "Múzeum na koľajniciach"
2018Obnova historického železničného vozňa na výstavné účely a jeho slávnostné otvorenie pod názvom Múzeum na koľajniciach.
Nová expozícia "Remeselný dom"
2019Slávnostné otvorenie novovybudovaného objektu s expozíciou Remeselný dom v areáli stanice Tanečník.
Modernizácia stálej expozície
2019Obnova a modernizácia stálej expozície Oravskej lesnej železnice.
Požiar Goralskej drevenice
2020Goralskú drevenicu 03.05.2020 zasiahol a zdrevastoval požiar.
Obnovená detská zóna
2020Obnova exteriérovej detskej a oddychovej zóny v stanici Tanečník.
Výstavba nového Objektu goralskej kultúry
2022V areáli stanice Sedlo Beskyd bol vybudovaný nový Objekt goralskej kultúry, v ktorom bola zriadená expozícia "Gorali včera a dnes".