Tlačová správa Oravského múzea
Oravský Podzámok. 19.02.2019 – Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava v Dolnom Kubíne, ktorého zriaďovateľom je Žilinský samosprávny kraj dňa 19.2.2019 na tlačovej konferencii v Hradnej dvorane Oravského hradu predstavilo médiám novinku 3D/360º hraný film NOSFERATU VR . Na tlačovej konferencii bol prítomný aj zakladateľ spoločnosti FULLEYE.NET Samuel Ivaška, ktorý spracoval film o Drakulovi, ktorý je prvým spracovaním témy do filmovej virtuálnej reality, kde divák zažije príbeh Orloka na vlastnej koži.
Samuel Ivaška je autorom námetu, scenáristom, režisérom, kameramanom a zvukárom. Grafickú a technickú spoluprácu zabezpečoval Otto Banyák. Vo filme účinkuje ako upír Nosferatu Michal Šurák, rolu krásnej kontesy stvárnila Viola Marine -sólistka Baletu Slovenského národného divadla.
„Spolupráca s pánom Samuelom Ivaškom bola veľmi dobrá a chceme aj naďalej v spolupráci pokračovať. Návštevníci Oravského hradu si budú môcť film pozrieť posledný aprílový víkend 27.-28. 04.2019, kedy slávnostne otvoríme brány Oravského hradu do hlavnej letnej turistickej sezóny. Návštevníci dostanú 3D okuliare, film trvá deväť minút“, povedala Mária Jagnešáková , riaditeľka Oravského múzea.
Zdroj: Oravské múzeum P. O. Hviezdoslava
www.oravskemuzeum.sk
marketing@oravskemuzeum.sk
Tlačová správa autora Samuela Ivašku
Spoločnosť FULLEYE.NET vytvorila 3D/360° hraný film, ktorý prezentuje slovenskú historickú pamiatku Oravský hrad inovatívnou formou v globálnom rozsahu. Okrem samotnej umeleckej hodnoty má dielo unikátny potenciál osloviť najmä mladé a budúce generácie. VR film je voľne inšpirovaný námetom známeho čiernobieleho filmu z roku 1922 a je ideálne načasovaný k jeho blížiacemu sa stému výročiu. Surrealistická poviedka NOSFERATU VR je prvým spracovaním tejto témy do filmovej virtuálnej reality vôbec a umožňuje divákovi zažiť príbeh z unikátnej perspektívy.
„Píše sa rok 1922, hlboko v Karpatských horách sa prebúdza posledný majster upírov, aby krvou vznešenej panny predĺžil prchajúce kúzlo svojej nesmrteľnosti o ďalšie storočie. Príbeh sa odohráva v jednom z najmagickejších hradov sveta, na Oravskom hrade ako v pôvodnom nemom filme.“
Autorom je zakladateľ a CEO spoločnosti FULLEYE, Samuel Ivaška.
Námet, scenár, réžia, kamera, zvuk: Samuel Ivaška
Účinkujúci: kontesa – Viola Mariner, Nosferatu – Michal Šurák, cvičené sovy – Plamienka driemavá, Výr skalný
Grafická a technická spolupráca: Otto Banyák
Produkcia: FULLEYE.NET – spoločnosť sa ako jediná na Slovensku zaoberá profesionálnou produkciou filmového obsahu pre virtuálnu realitu s použitím najnovších 3D/360° licencovaných technológií, vrátane technológie OZO. Užívateľom prináša sugestívny zážitok priamo z centra diania s pridanou hodnotou kreatívy, interaktivity a originality podporenej 3D priestorovými modelmi, efektmi a zvukom.
FULLEYE.NET ako prvá produkčná spoločnosť vôbec, reprezentuje Slovensko v oblasti virtuálnej reality na prestížnych medzinárodných festivaloch. V CANNES (2018) – Marche Du Film, v sekcii pavilónu NEXT (VIRTUAL REALITY & INNOVATION MARKET) v premiére predstavila NOSFERATU VR. Dielo bolo zaradené do oficiálneho programu ďalších prestížnych medzinárodných festivalov v kategórii „VR“:
– SITGES Festival International de Cinema Fantastic de Catalunya – Slatix Cocoon (Španielsko)
– HYPER VR FESTIVAL BRAZIL (Sao Paulo, Brazília)
– CINEQUEST Film & VR Festival (San Jose, Kalifornia, USA)
Audiovizuálne dielo NOSFERATU VR je distribuované spoločnosťou FULLEYE.NET cez najväčšiu svetovú VR platformu OCULUS. Je globálne prístupné ako mobilná VR aplikácia do VR Headsetov z ktoréhokoľvek miesta na svete. Príbeh NOSFERATU atraktívnou formou poznávania cez VR zážitok propaguje unikátnu magickú krásu reálií Oravského hradu celému modernému svetu. Zároveň umožňuje spoznať našu historickú pamiatku aj skupinám ľudí, ktorí nemajú možnosť byť na mieste. Priami návštevníci Oravského hradu vstúpia do sveta fantázie, upírov a prízrakov priamo v Mediatéke – novej expozícii cez okuliare (Headset) pre virtuálnu realitu.
Slovami autora: „S virtuálnou realitou som sa bližšie zoznámil v New York City, kde som pôsobil. V tom čase skrsla vo mne myšlienka nájsť atraktívnu tému a magické miesto pre toto médium budúcnosti. Spojnicou bol príbeh NOSFERATU a Oravský hrad. Bola to pre mňa neodolateľná výzva. Snažil som sa nájsť ťažisko príbehu už pri obhliadkach a náčrtoch scenára. Viackrát som v ročných obdobiach navštívil Oravský hrad a hľadal jednotlivé prostredia pre „vševidiacu kameru“ a pritom myslel na to, že musím zámerne vniesť a udržať estetické cítenie vo výtvarnosti prostredia, vo vyznení a nadväznosti jednotlivých obrazov. Rozhodol som sa pre zimu, nahú drsnú osirelosť, aj keď to znamenalo pracovať v extrémnych podmienkach. Príbeh upíra je samozrejme situovaný v temnote noci a takých dlhých, mrazivých sme so štábom prežili niekoľko. Stali sme sa na týždeň upírmi v uzamknutom spiacom hrade. Stála predo mnou úloha autora, režiséra spojiť jednotlivé zložky – kameru, svetlá, výpravu, účinkujúcich v 360stupňovom priestore. Princíp natáčania technológiou 360° je náročnejší, lebo kamera sníma v každom okamihu všetko navôkol. Príprava každej scény znamená pre mňa prípravu kompletne celého priestoru, nielen vo vybranom uhle ako pri klasickom 2D snímaní, kde za kamerou stojí celý štáb. Obnáša to celkom inú logistiku realizácie, kedže moment akcie vyžaduje celý scénický priestor, rafinované svietenie i koordináciu účinkujúcich. Takúto synergiu si tiež vyžaduje obrazová aj zvuková postprodukcia, kde sa spája obraz z ôsmich optík a mikrofónov kamery OZO. Výber hudby a celkový zvukový dizajn som podriadil imaginácii obrazu s vedomím udržať mieru napätia a podporiť zážitok vnímania príbehu cez vizuál VR okuliarov. Dnes už viem, že sa mi/nám to podarilo.
Poďakovanie za ústretovosť patrí p.Márii Jagnešákovej, riaditeľke Oravského múzea a jej tímu správy Oravského hradu.“