Späť

Veľkonočné tradície na Orave

Po vykonaní príslušných obradov, ktoré mali umožniť príchod jari – vynesení Moreny,  nasledovali úkony, ktoré mali zaistiť existenciu ľudí v nastávajúcom období. Tie sa spájali so  zabezpečením dobrej úrody, zdravia ľudí i domácich zvierat, ale aj očistou chotára a dediny od zlých, nečistých síl.  Plodnosť, obnovenie a nepretržitosť života symbolizovali vajíčka, a oheň s vodou predstavovali magicko-očistné prostriedky. Ľudia verili v ozdravujúci a liečivý účinok jarných vôd.

Pred sviatkami ženy a gazdiné s dcérami vyčistili príbytky z dôvodu udržiavania poriadku, ale dávnejšie   verili, že tým z domu vyženú choroby a všetko zlé.

V minulosti, kedy bola veľká bieda, neboli prípravky na čistenie a dezinfekciu obydlí.  Preto gazdiné v snahe   zbaviť sa nežiaduceho hmyzu, ktorý bol bežne rozšírený po domácnostiach a ľuďom znepríjemňoval život, vykonávali v tento deň zaužívané magické úkony, zamerané na jeho likvidáciu. Tiež verili, že takto z domu vyženú choroby a všetko zlé.

Posvätenými  bahniatkami  a svätenou vodou symbolicky vymetali miestnosti, aj

ich kúty, pričom niekde  odriekali slová:

„Vši, ploštice, blchy, šváby, iďte dohromady,

volajú vás žaby.“

Osobitný  význam v jarnom zvykoslovnom cykle mali veľkonočné sviatky a s nimi spojené úkony. Veľký týždeň, nazývaný aj tichým, alebo pašiovým, mal svoje osobitosti a zaužívané obyčaje  aj na Orave.

Začínal Kvetnou nedeľou. Na Kvetnú nedeľu ľudia  pripisovali veľký význam pučiacim konárikom stromov, najmä bahniatkam, ktoré ako prvú jarnú zeleň dodnes  nechávajú svätiť v kostole. Tento obrad  cirkev zaviedla koncom siedmeho storočia. Posvätené bahniatka  nadobúdajú sakrálny charakter.  V minulosti, po príchode z kostola domov,  ich ľudia zakladali za kríže, sväté obrazy, zrkadlo alebo za drevenú hradu na povale, aby chránili príbytky pred krupobitím a bleskom  počas búrky. Na jar ich vkladali do siatin.

Na Zelený štvrtok  dodnes  na kostole zväzujú zvony  povrazmi   do uzla na znak smútku z Kristovho utrpenia. Rozväzujú ich až na  Vzkriesenie, na Bielu sobotu. V  niektorých lokalitách zvony  nahrádzali  klepáče a rapkáče, s ktorými v čase zvonenie chodili  po dedine rapkajúc a klepúc menší chlapci .  Ich hluk mal údajne odplašiť  a vyhnať z chotára nečisté sily.

Od pondelka do Zeleného štvrtka, ak bolo vhodné počasie, bola na Orave rozšírená jarná orba a siatie.

Niekde sa v tento deň veriaci katolíckeho vierovyznania schádzali po susedoch, aby sa  dlho do noci spoločne modlili. Po polnoci, už na Veľký piatok, sa  potom  pobrali  z dolného konca dediny  smerom na horný,  kde bola najčistejšia voda v potoku, a poumývali si tvár i ruky. Tí, ktorí sa neboli modliť, umývali sa v potoku  skoro ráno ešte pred východom slnka. Vodu  doniesli   aj domov pre chorých a starých ľudí. Inde  už  okolo tretej hodiny ráno vstala najskôr gazdiná,  ktorá  išla k potoku nabrať do vedra  vody.  Doma sa potom v nej umyli všetci členovia rodiny. Ranné, očistné  umývanie  sa  v potoku bolo  v mnohých lokalitách účinným práve  počas zvonenia. V mnohých lokalitách zvykli pri umývaní  zariekať:

„Tečie vodička čistá od Pána Ježiša Krista, umýva z brehov korene, umy i mňa hriešne stvorenie.“

V Suchohorskej oblasti v noci  zo Zeleného štvrtka na Veľký piatok sa prevažne  ženy chodievali modliť ku všetkým krížom a kaplnkám v chotári obce. Po ukončení modlenia zašli k miestnemu potoku, prípadne k inému zdroju tečúcej vody  a rovnako so zariekaním  si umývali  tvár:

Ty vodžicko bystra,, cysta, což umyla rany Krysta,

umyj i mňe, gřysne stvořeňe.

V snahe upevniť si zdravie, ľudia verili v nadprirodzené vlastnosti tejto vody, ktorá z nich zmyje choroby,  vyrážky, vredy a odplaví  ich zo sebou. Takto  im zabezpečí v nastávajúcom období zdravie.

V Zázrivských osadách sa za rovnakým účelom ľudia včas ráno holí váľali v rose.

Rozšírené bolo  tiež  brodenie koní v potoku, aby mali  zdravé a silné  nohy.

Na Veľký piatok mali gazdovia zaužívané  značkovanie mladých jahniat na uchu,  aby si ich v stáde poznali. Verili, že sa im rýchlejšie zahoja rany. Mladým žriebätám  zastrihávali chvosty, aby im pekne rástli.

Veľký piatok je najväčší sviatok  evanjelikov. Okrem účasti na bohoslužbách ho v minulosti svätili modlitbami, vykonávali len tie najnutnejšie práce.  Pre všetkých kresťanov bol v tento deň prikázaný veľký pôst, ktorý sa zachováva dodnes. Pôvodne sa dodržiaval oveľa prísnejšie. Povolené bolo len raz dňa sa najesť.  Ľudia jedli len ľahké, zvyčajne  mliečne jedlá,  ako zemiaky s mliekom, ale  najčastejšie   pečené v šupke bez masti s kyslou kapustou zo suda, jednoduché polievky bez omasty, chlieb.

Na Bielu sobotu bolo zvykom  páliť Judáša. V záhrade pri kostole kňaz s kostolníkom a miništrantmi  pálili staré posvätené oleje,  bahniatka a iné nepotrebné predmety, ktoré sa vo farnosti nazbierali a mohli sa zlikvidovať len ohňom. Počas sv. omše v kostole pri obradoch oheň dodnes svätia a zapaľujú  ním  večné svetlo a veľkonočnú sviecu, zvanú paškál.  Na oslavu vzkriesenia rozväzujú zvony.

V minulosti uhlíkom z nového ohňa  ľudia pripisovali magicko-ochrannú silu. Brali  ich domov a zapaľovali  nimi  nový oheň, na ktorom gazdiné varili veľkonočné jedlá.  Zároveň  ich vkladali do podkrovia za krokvy, kde mali dom v čase búrky chrániť pred  zásahom blesku.

Vo viacerých lokalitách v prípade priaznivého počasia bolo v tento deň doobeda zaužívané  sadenie zemiakov, čím chceli dosiahnuť ich  dobrú úrodu. Ženy v domácnostiach  upratovali i bielili  izby, lebo verili, že tým z domu vyženú choroby a všetko zlé.

Ľudia v tomto čase  oddávna navštevujú hroby svojich blízkych a modlia sa za nich.

Zvláštny význam sa pripisoval  príprave veľkonočných jedál. Gazdiné najskôr  napiekli chleby v pekárskej peci, pri početnej rodine aj 10 kusov. V tento deň  varili obyčajne  údenú šunku a vajíčka,  ktoré  s chlebom prinášali   do kostola, aby ich kňaz posvätil.  Pôvodne sa svätenie jedál konalo  z dôvodu, aby  domácim po dlhom pôstnom čase neuškodili. Z  posvätených jedál sa nesmelo nič odhodiť. Dievčatá chystali pre kúpačov vajíčka, farbené v rastlinných odvaroch, najčastejšie v  cibuľových šupkách. V sobotu večer  po príchode z kostola ľudia jedli ešte bezmäsité jedlá.

Na celej Orave pre domácich gazdiné okrem chleba piekli, podľa svojich možností, kysnuté záviny plnené makom, tvarohom  i orechmi. V iných lokalitách okrem chleba piekli z kysnutého cesta kúski – šatôčky, plnené slivkovým lekvárom, tvarohom a kyslou kapustou  a šišky. V povojnovom období piekli koláče z masloviny – lístkového cesta, plnené  makom a slivkovým lekvárom, a drobné cukrovinky z lineckého cesta, potreté vajcom  a posypala kryštálovým cukrom, sladké pečivo a novšie zákusky.

Pod vplyvom kresťanstva sa u nás v povojnovom období rozšírilo aj pečenie zoomorfného pečiva, najmä veľkonočného baránka, ktorý v kresťanskej symbolike predstavuje  obeť za utrpenie Ježiša Krista.

 Veľkonočná nedeľa  sa spája s návštevou kostola a účasťou na  svätej omši, bohoslužbách. Ľudia konzumovali už výdatnejšie mäsové pokrmy, ktoré  mali upevniť ich zdravie a silu, a bravčové mäso – údená šunka zasa priniesť rodine bohatstvo a blahobyt. Obilninové jedlá  mali pôsobiť na hojnú úrodu a dlhé klasy obilia, preto  varili šúľance  alebo   halušky, v Zázrivej dlhé až 20 – 30 cm.

Osobitný význam ľudia pripisovali   vajíčkam, ktoré symbolizovali plodnosť, obnovenie a nepretržitosť života.  Škrupiny z posvätených vajec ľudia odkladali  spolu s posvätenými do siatin a na začiatku jarných prác, pri prvej oračke vkladali do prvej brázdy, za účelom dobrej úrody, v dávnejšej minulosti ako obeť zemi. Veľkonočné jedlá majú  svoj pôvod v predkresťanskom období. Novšie prvky do nich zaviedla cirkev.

Na celej Orave raňajkovali najčastejšie praženicu  so žihľavou alebo  varené vajíčka a chlieb.  Do praženice aj dnes pridávajú mladú žihľavu, ktorá je po dlhej zime  zdrojom vitamínov pre ľudský organizmus V niektorých lokalitách k tradičným veľkonočným jedlám patril chren, ktorý gazdiná najskôr potrela a s pridaním múky urobila mrveničku, ktorú uvarila vo vode. Hotové jedlo  dala na misu a domáci si z neho brali, koľko kto chcel.

V časoch, keď bola veľká bieda, varili  len obyčajnú kapustnicu alebo kapustu,  ktorú jedli so zemiakmi alebo s rezancami. Len bohatší v nej uvarili aj šunku a klobásky, ktoré sa konzumujú dodnes. Niekde gazdiná  pokrájala klobásu na kolieska a spolu s praženicou dala zapiecť vo väčšom hlinenom pekáči do pekárskej pece. Polievku varili často z baraniny. Varená baranina bola  ešte začiatkom druhej polovici 20. storočia najčastejšie konzumovaním jedlom. Od polovice 20.  storočia už  varili výdatnú mäsovú polievku z kohúta alebo zo sliepky s rezancami,  klobásu, v povojnovom období  bravčové rezne so šalátom, pečenú rybu.

 K starej kresťanskej tradícii patrí pečenie jahňaťa a kozľaťa.  V mnohých obciach dolnej Oravy pečené  jahňa plnili zemiakmi udusenými na bravčovej masti, u bohatých do zemiakov pridali aj  vajcia, kúsky pokrájaného údeného bravčového mäsa a klobásy.

Pod vplyvom kresťanstva sa u nás rozšírilo aj pečenie zoomorfného pečiva, najmä veľkonočného baránka, ktorý v kresťanskej symbolike predstavuje  obeť za utrpenie Ježiša Krista.

Veľkonočný pondelok na Orave sa dodnes spája s veľkonočnou kúpačkou V goralských lokalitách v oblasti Beskýd, susediacich s Kysuckým regiónom, ale aj v niektorých ďalších hornooravských lokalitách, mládenci  popri kúpaní dievčatá aj šibali korbáčmi, zhotovenými za vŕbových prútov. Veľkonočná šibačka s vŕbovými prútmi súvisela s vierou v plodonosnú a životodarnú silu  vegetácie. Takýmto spôsobom sa  mládenci každoročne snažili  dievčatám zabezpečiť zdravie, krásu i šikovnosť.  Aby do raňajšej omše,  bohoslužieb, stihli okúpať všetky dievčatá v dedine, začínali   hneď po polnoci, rovno z muziky.  Najčastejšie chodili spievajúc  v sprievode  harmoniky.  Oblievali vedrami, putňami, ale aj inými nádobami, ktoré im  prišli pod ruku. Dievky sa zvykli pred kúpačmi  poschovávať a mládenci ich museli, niekedy  aj dlhšie hľadať. Keď ich našli, o to viac vody sa im dostalo. Ak domáci zatvorili dvere, tak ich mládenci vyvalili. V mnohých prípadoch vyšikovali dievku von z domu a riadne ju pooblievali vodou priamo  zo studne, prípadne ju  hodili rovno do potoka. Kde bolo zaužívanie šibanie, naviac dievky vyšibali korbáčom, zhotovených z jarných vŕbových prútov. Takéto kúpanie  v mrazivom čase bolo neraz príčinou ochorenia dievčat.

Okrem vody  už v medzivojnovom období začali postupne  používať voňavé vody vyrobené podomácky z macerovaných kvetov a brezovej miazgy. V povojnovom období už  kupovali parfém. V Beskydskej oblasti mládenci pri oblievaní  ešte v medzivojnovom období používali drevenú, podomácky zhotovenú pištoľ – šikuofku.

Dospelých mládencov za veľkonočnú  kúpačku  dievčatá pohostili najčastejšie pohárikom  pálenky a kúskom koláča. V niektorých oravských  lokalitách  mládenci vypili a zjedli len v niekoľkých domácnostiach. Ostané navštívili po Veľkej noci, keď chodievali po výmienke. 

Poobede chodievali kúpať  aj mladší ženatí muži po rodine a v susedstve. Po obede alebo večer sa mládenci s dievčatami  spoločne   zabavili pri muzike.

Na Veľkonočný pondelok chodievali  kúpať svoje rovesníčky aj menší chlapci, ktorí dostali ako odmenu  vajíčko a koláč. Výzdoba veľkonočných vajíčok ešte v medzivojnovom období bola veľmi jednoduchá a dievčatá ich farbili v rastlinných odvaroch, najčastejšie z cibuľových šupiek. V bohatších rodinách k vajíčku pridali aj drobné peniaze. Hoci sa koncom prvej polovice 20. storočia  zaužívali rôzne iné spôsoby podomáckeho zdobenie veľkonočných vajec, rastlinné odvary sa používajú aj v súčasnosti.

V Beskydskej oblasti v goralských lokalitách chodili v tento deň doobeda  menší chlapci po domácnostiach  vinšovať – po šmigurce. Pochádzali väčšinou z chudobných rodín a navštevovali nielen rodiny príbuzných, ale aj iné domácnosti, aby sa im viac dostalo. Odmenou bol kúsok chleba  alebo pečený zemiak,  od krstnej mamy koláč  v podobe vtáčika ojedinele drobný peniaz.

Na Veľkonočný pondelok v domácnostiach jedli zvyšky z Veľkonočnej nedele, ale aj  vajcia. Súčasťou veľkonočných jedál vo Veľkonočný pondelok bol údený bachor – prasací žalúdok, plnený zmesou do klobás. Niekde  z neho ponúkli aj kúpačom. V chudobných rodinách varili len ovsenú kulašukyslou kapustou  – kapustnicou.

Na druhý deň v utorok, nazývaný šibací,  ženy a dievky  vŕbovými prútmi  šibali mužov. Vystriehli ich na ceste,  pri stretnutiach a rozhovore. Chceli im takýmto spôsobom nielen vrátiť odplatu za pondelňajšiu oblievačku, ale rovnako zabezpečiť zdravie a šikovnosť počas roka. Na rozdiel od mužov, nedostali odmenu, ale využívali spoločné stretnutia vonku.

Dnes pôvodný magický význam veľkonočnej kúpačky ustúpil spoločensko-zábavnej funkcii, v rámci ktorej sa stretávajú na návštevách príslušníci všetkých generácií.

 V šľachtických – zemianskych rodinách vo Vyšnom Kubíne, od Bielej soboty do Veľkonočného  pondelka jedli varenú šunku s chrenom, pečené bravčové mäso, ktoré konzumovali teplé aj na studeno s chlebom a cviklou. Z toho ponúkli aj mládencov, ktorí prišli kúpať. Vypiť im dali najčastejšie víno.

Na Veľkonočnú nedeľu varili hovädziu polievku  s rezancami. K varenému mäsu z polievky podávali brusnicovú, uhorkovú alebo cibuľovú omáčku, ako prílohu zemiaky. Ďalším chodom boli vyprážané rezne s domácim sedliackym šalátom, pripraveným zo zemiakov varených v šupke,  s cibuľou, vajcami na tvrdo a octovou vodou s trochou korenia, soli a cukru. Tradičným veľkonočným jedlom boli 3 – 4 pečené jahňatá,  z ktorých jedli aj  slúžky a paholkovia. Jahňacinu jedli s menšími kysnutými alebo nekysnutými  chlebíkmi, podlhovastého tvaru, nazývanými barchesi a  zemiakmi.  Varili aj čistú kapustnicu, do ktorej gazdiná pustila taký počet vajec, koľko bolo rodinných príslušníkov. Jedla sa s popučenými zemiakmi. Táto polievka bola aj pôstnym jedlom. V povojnovom období ju už v tomto čase nevarili.  Na prípitok vypili kalištek hriateho, pripravené z čistého špiritusu.  

Vo Vyšnom Kubíne, v zemianskych rodinách piekli z kysnutého cesta  aj guľaté posúchy, potreté praženým  maslom a posypané škoricou a kryštálovým cukrom, nazývané cukrovníky. Dávali ich bačom a valachom – pastierom oviec, ktorí navštevovali domácnosti vo Veľkonočnú nedeľu. Ďalšími koláčmi boli okrúhle bryndzovníky, posypané bryndzou, zmiešanou s popučenými zemiaky a sušeným kôprom.

V bohatších učiteľských a meštianskych rodinách, v medzivojnovom období, varili ako veľkonočné jedlá  polievku z hovädzieho mäsa s rezancami a sviečkovú na smotane so zemiakmi alebo knedľou.  Večerali varenú šunku.

Recepty

 1.  Zapekaná klobása s praženicou , klobása pokrájaná na kolieska spolu s praženicou zapekaná v hlinenom pekáči

 recept: 1 až 2 klobásy pokrájame na kolieska, v hrnčeku roztrepeme 4 až 6 žĺtok, pridáme podľa potreby soľ, korenie, sneh z bielkov  a spolu zmiešame. Hlinenú formu, prípadne formu z jánskeho skla vymastíme bravčovou masťou, do nej vložíme časť koliesok klobásy, na ne rozmiešané vajcia , na vajcia  zvyšnú klobásu a opäť vajcia. Pečieme vo vyhriatej rúre podľa množstva približne 1/2  až 3/4 hodiny. Po kontrole so špáradlom, či je masa upečená, formu vytiahneme, necháme vychladnúť a nožom vyskúšame po okraji, či nie je  prichytená, aby  sa pekne vyklopila.  Povrch prizdobíme podľa  chuti  pokrájanou zeleným petržlenom  alebo pažítkou, prípadne inou zelenou  .. Pred podaním pokrájame na úhľadné kúsky, ktoré konzumujeme s barchesmi , chlebom alebo iným pečivom.

autor receptu: Emília Kapániková, Dolný Kubín

 2. Cukrovníky z kysnutého cesta, guľaté posúchy, potreté rozpraženým  maslom, a posypané škoricou a kryštálovým cukrom.

V zemianskych rodinách ich gazdiné  dávali bačom a valachom- pastierom oviec, ktorí navštevovali domácnosti vo Veľkonočnú nedeľu.

 recept: 1 kg polohrubej  múky preosejeme , pridáme  1 lyžičku soli, 2 lyžice cukru, premiešame, pridáme 1,5 až 2 dcl mlieka (podľa potreby aj viac) v ktorom sme rozmiešali 1 vajce a 1 žĺtok ,250  g bravčovej masti(môže byť aj iná) a  kvások z polovice kocky droždia. Spolu dobre vymiesime a necháme pekne vykysnúť. Po vykysnutí cesto dáme na pracovnú dosku, rozdelíme podľa  potreby na dva väčšie alebo na  4 až 8 menších kusov , ktoré jemne  rozvaľkáme do požadovanej hrúbky. Poukladáme na pomastené plechy, potrieme spraženým maslom, posypeme kryštálovým cukrom a škoricou. Necháme ešte približne 30 minút podkysnúť a upečieme vo vyhriatej rúre  podľa veľkosti 20 až 30 minút. Po vytiahnutí z rúry jemne potrieme prevarenou ocukrenou vodou, aby pečivo ostalo mäkké.

autor receptu: Elena Halamčeková, Párnica

 Pletené  koláčiky, na hornej Orave v goralskej oblasti nazývané celetky -vianočky,  boli sviatočným pečivom v bohatších rodinách

 recept: je rovnaký ako pri  cukrovníkoch, len si vyžaduje väčšiu kreativitu  pri formovaní pečiva do malých pleteniek , alebo iných podobných tvarov

Šmiguřtniky , pečivo v podobe vtáčika, ktoré  dostávali ako  odmenu, zvlášť od starej mamy,  malí chlapci pri chodení po šmiguřte – vinšovaní, v  goralských lokalitách severnej časti Oravy

recept: je rovnaký ako pri  cukrovníkoch, len si vyžaduje väčšiu kreativitu  pri formovaní pečiva do podoby vtáčikov, chvost roztlačíme vidličkou, oko vložíme z celého korenia.

autor figurálneho pečiva a celetky: Jozefína Kondelová, Novoť

3. Nekysnuté   chlebíky, podlhovastého tvaru, nazývané „barchesi“,  sa  popri zemiakoch jedávali  ku jahňacine aj v zemianskych rodinách. Nekrájali sa, ale len trhali.

 recept: 1/2 kg hladkej múky, prípadne celozrnnej múky, zmiešame s lyžičkou soli , zarovnanou  lyžicou sódy bikarbóny a 2 – 3 dcl  sladkého alebo kyslého mlieka (podľa potreby, aby cesto nebolo ani moc tuhé, ani riedke).  Dobre vypracujeme, vyložíme na plech pomastený masťou,  rukou roztiahneme a povrchu popicháme vidličkou.  Povrch môžeme posypať podľa potreby rascou. Vložíme do vyhriatej rúry a pečieme  približne 1/2 hodiny. Po vytiahnutí jemne  potrieme mierne slanou prevarenou vodou, aby  pečivo ostalo mäkké.

 autor receptu:  Alica Medzihradská, Vyšný Kubín

 

PhDr. Elena Beňušová

etnografka Oravského múzea